Responding to the massive global migrations of recent decades and the attendant cultural productions, diaspora studies has developed into a highly productive interdisciplinary field of inquiry. This course offers an introduction to the theory and practice of diasporic fiction. We shall consider a number of key critical texts on the concept of 'diaspora' by theorists such as Stuart Hall, Paul Gilroy, and Rogers Brubaker, and analyse literary constructions of diasporic identities and diaspora spaces by writers such as Sam Selvon, Pauline Melville, and Zadie Smith. How, we shall ask, does literature act upon diasporic subjectivities, and which forms of writing are particularly amenable (or otherwise) to the writing of 'diaspora'?
Texts will be made available in digital form. Participants must also purchase the following exact editions:
• Sam Selvon, The Lonely Londoners [1956], ISBN 0141188413
• Zadie Smith, White Teeth [2000], ISBN 0140297782
• Mohsin Hamid, Exit West [2017], ISBN 0241979064

This introductory lecture surveys English literature since the Second World War across a range of genres. We shall consider the historical and cultural context of postmodernism and recent developments, including contemporary reflections on poetics, on developments in society, the sciences, and technology, with a particular focus on postcolonialism, gender, and diasporicity. Our readings will address the ecology of contemporary literary genres with a major focus on the novel, but also on poetry, drama, and non-fictional forms of writing.

Throughout the Cold War between the United States, the Soviet Union and
their allies, Africa was an important actor. Marxism and Communism
informed African visions and served the causes of many regimes. National
liberation movements enjoyed Soviet bloc and Chinese support, whereas
postcolonial African countries established political, economic and
military ties with both superpowers. This seminar will study the multiple
ways in which the Cold War conflict shaped Africa’s destiny. From the
Congo Crisis (1960-1961) to the Angolan Civil War, we will revisit the
foreign interventions and analyze African agency. Along with the
chronological approach, the seminar will also address some key thematic
issues, such as the Western versus socialist development aid, educational
cooperation, cultural policies and the responses of African intellectuals
and artists to the superpowers’ rivalry. In the last sessions, we will
examine the effects of the fall of the Berlin Wall (1989) and reassess the
impact of the Cold War on colonial and postcolonial Africa.

Mathematik für Naturwissenschaftler I, für Studierende der Biologie, Chemie, Biochemie und Geowissenschaften.

This course will give an overview of current thematic, methodological and disciplinary approaches to relevant fields of African linguistics. Students will be encouraged to further specialize on one specific academic field of African linguistics. In order to select and review relevant literature in this context and get acquainted with current approaches to research questions in this particular domain, students will deepen and apply their knowledge in at least one thematic area. 


Ethnographische Ansätze haben die Stadtforschung von Anbeginn geprägt. Ein ‚ethnographischer Blick‘ auf die (US-amerikanische) Stadt – ihre Bewohner_innen und Tätigkeiten, Nachbarschaften und Orte, Interaktionsformen und Konflikte – wurde im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts insbesondere von der Chicagoer Schule der Soziologie entwickelt. In den 1960er und 70er Jahren hat sich auch die Ethnologie zunehmend städtischen Kontexten – im Globalen Norden und Süden – zugewandt, wobei sich das Forschungsfeld der urban anthropology herausbildete. Heutige ethnographische Erforschungen des Städtischen sind zudem vom transdisziplinären Feld der Urban Studies beeinflusst. Dabei hat sich der thematische Fokus vom lange dominanten Bestreben, das ‚Andere‘ zu verstehen zu vielfältigen Beschäftigungen mit Alltagspraktiken, komplexen Ordnungen oder Machtverhältnissen erweitert. Insbesondere im Globalen Süden verortete Ethnographien des Urbanen haben dem Forschungsfeld hier neue Impulse verliehen – nicht zuletzt, indem sie eurozentrische Entgegensetzungen von ‚Modernität ‘ und ‚Tradition‘ in Frage gestellt haben.

 

Im Seminar erörtern wir zunächst die Erkenntnismöglichkeiten, die sich aus einem ethnographischen Blick auf die Stadt ergeben. Anhand klassischer Texte der Stadtforschung gehen wir Fragen nach, wie: Was macht Urbanität aus? Wie ist das Verhältnis von sozialen Strukturen und gelebter Praxis? In welche Verhältnisse treten Differenzen im städtischen Kontext zueinander? Anschließend beschäftigen wir uns mit neueren Ansätzen, die in lateinamerikanischen, afrikanischen und asiatischen Kontexten teils andere ethnographische Blicke entwickelt und dabei neue Fragestellungen hinsichtlich der ‚cityness‘ aufgeworfen haben.


Der Kurs Medienprojekt Konzept ist der erste Teil des Moduls Medienprojekt.

Ziel des Kurses ist die Entwicklung eigener Medienkonzepte. Ein Teil der Konzepte

wir im Sommer 2019 in Teams realisiert. Alle Konzepte welches im Winter erstellt werden,

werden unabhängig von ihrer Realisierung benotet.

Through games and discussions, students will be introduced to the foundations of intercultural communication theory.  Students will submit reflections on the concepts and have a final exam. The grammar points are capitalisations, commas, and correspondence.